راهکار های مختلف افزایش ساعت مطالعه

افزایش-ساعت-مطالعه

افزایش-ساعت-مطالعه


افزایش ساعت مطالعه

برای شروع مطالعه منسجم و مطابق با برنامه طبیعی است که عادت کردن به روند برنامه خیلی سریع اتفاق رخ ندهد. در برخی موارد هم در ابتدا کاملا مطابق با برنامه پیش می روند اما بعد از گذشت چند روز یا چند ماه دچار افت ساعت مطالعه می شوند. به این منظور که برای افزایش ساعت مطالعه باید از انرژی جسمی خود مطمئن شوید.

دانش آموزانی که بعد از مدتی دچار افت ساعت مطالعه می شوند یا از همان ابتدا تطابق مناسبی با برنامه ندارند در قدم اول باید به انرژی خود توجه کنند. انرژی از دو بخش روحی و جسمی تشکیل می شود به طوری که در قدم اول باید برای رسیدن به هدف خود انگیزه داشته باشید تا انرژی روحی شما را تامین نماید. قدم دوم مربوط به تغذیه و خواب مناسب است که انرژی جسمی را فراهم می کند.

برای رسیدن به افزایش ساعت مطالعه باید برنامه ها به طور تدریجی شما را به سمت ساعت های مطالعاتی بیشتر هدایت کنند. پس در قدم اول به یک روند تدریجی نیاز دارید. بعد از رعایت روند تدریجی، نوبت به تنظیم ساعت خواب، کاهش زمان های اتلافی و تکنیک استفاده از کرنومتر می رسد.

1- برنامه ریزی مناسب

در بخش اول درمورد افزایش تدریجی صحبت کردیم اما این روش هنگامی موثر است که به همراه یک برنامه ریزی مناسب باشد. در ابتدا باید یک دید کلی از ساعتی که طی سه ماه می خواهید به آن برسید داشته باشید. برای مثال تازه مطالعه را شروع کرده اید و می خواهید طی سه ماه به 8 ساعت مطالعه روزانه برسید. درس هایی که در هر هفته در برنامه قرار می گیرد را مشخص کنید و برای هفته بعدی افزایش لازم را یادداشت نمایید.

ایجاد تنوع در درس های مطالعاتی یکی از عوامل کمک کننده به کاهش خستگی مطالعه می باشد. این مقاله با آموزش نحوه برنامه ریزی اصولی کمک می کند افزایش ساعت مطالعه را بخوبی انجام دهید.

افزایش-ساعت-مطالعه-

2- ثبت ساعت و افزایش تدریجی

یک روش عالی برای افزایش ساعت مطالعه تکنیک ثبت و افزایش تدریجی است. برای شروع زمان های مطالعه خود را یادداشت نمایید. برای مثال از ساعت 10 تا 11 صبح مشغول به مطالعه کتابی بوده اید. سپس هدف گذاری کنید که بعد از یک هفته، همین تایم این کتاب را به 1 ساعت و نیم برسانید. این روش را به طور تدریجی و درس به درس انجام دهید.

احتمالا تصور این که بخواهید از ابتدا 10 ساعت در روز مطالعه داشته باشید سخت است اما وقتی با یک روند تدریجی شروع به افزایش ساعت مطالعه نمایدد. طی 3 ماه به راحتی به 8 ساعت مطالعه در روز می رسید بدون آنکه این افزایش مطالعه خسته کننده و پرفشار باشد.

دقت کنید که لزومی ندارد که هر ماه برای زیاد کردن زمان مطالعه خود برنامه ریزی کنید. چون این کار از تمرکز بر سایر جنبه های مهارتی کم می کند. هنگامی که ساعت مطالعه به حد قابل قبولی رسید، فقط کافی است همان ساعت را در طی ماه های بعدی حفظ کنید. برای مثال وقتی که ساعت مطالعه روزانه خود را به 10 ساعت رساندید، همین 10 ساعت را برای حدود 3 ماه حفظ نمایید. سپس می توانید برای رساندن مجموع زمان مطالعه به 12 ساعت اقدام نمایید.

فراموش نکنید که مجموع زمان مطالعه روزانه و هفتگی خود را یادداشت کنید. ثبت این زمان ها کمک می کند به بررسی اینکه چقدر مطابق برنامه های خود عمل می کنید. همچنین وقتی که به افزایش ساعت مطالعه می رسید با ثبت این زمان انرژی بیشتری برای حفظ روند تدریجی خواهید داشت.

3- استفاده از کرنومتر

کرنومتر یک ابزار کمکی برای ثبت دقیق زمان مطالعه برای کمک به افزایش ساعت مطالعه می باشد. تایم تمامی فعالیت های روزانه خود را با کرونومتر ثبت نمایید. حتی اگر در وسط مطالعه افکاری تمرکز شما را بهم ریختند، تا زمانی که تمرکز مجددا برگردد را با کرنومتر محاسبه کنید. این کار باعث می شود که تایم های اتلافی پنهانی که در ساعت مطالعه رخ می دهند، شناسایی کنید.ثیت ساعت مطالعه با کرنومتر ارزیابی خیلی دقیقی از عادت های مطالعاتی شما ارائه می کند.

هنگامی که تمرکز از دست برود، فکر برای مدت زیادی درگیر مسائل دیگری بجز درس می شود. انرژی مصرفی ذهن شما در این حالت چندین برابر بیشتر از زمانی است که مشغول مطالعه سختترین مسائل ریاضی هستید! پس طبیعتا خستگی خیلی بیشتری را به جای می گذارند و بازده کمی از تایم مطالعه خود می گیرید.

افزایش-ساعت-مطالعه

4-کاهش زمان های اتلافی

حتی بهترین برنامه ریزی ها بدون مدیریت زمان های اتلافی نمی توانند نتیجه بخش باشند. پس زمان های اتلافی خود را بشناسید و آن ها را با کارهای مفید جایگزین نمایید. برای شناسایی زمان اتلافی بهترین کار استفاده از قلم و کاغذ برای ثبت مدت زمان انجام کارهای مختلف می باشد. این کار می تواند زمان های مرده و تلف شده را به زمان مفید کمک کند و افزایش ساعت مطالعه از این روش بسیار ساده است.

از اول صبح که بیدار می شوید زمان شروع و پایان تمامی فعالیت های خود را یادداشت نمایید. قرار نیست این کار را تا همیشه ادامه دهید! فقط دو سه روزی برای پیدا کردن زمان های اتلافی ضروری است.

آخر شب وقت بررسی زمانی است که برای هرکارری اختصاص می دهید. زمان هرکدام از کارها را مطابق با اهمیت آن تغییر دهید. مثلا تایمی که برای ناهار خوردن ثبت کرده اید حدود 2 ساعت است. در برنامه روز های بعدی این زمان را به 1 ساعت کاهش دهید. به همین ترتیب زمانی که برای هرکاری صرف می شود مدیریت کنید. یکی از موثر ترین تکنیک ها برای کاهش زمان های اتلافی استفاده از کرنومتر است که در ادامه بیشتر درمورد آن صحبت می کنیم.

5- تنظیم خواب

خواب مناسب نقش مهمی را در حفظ تمرکز، یادگیری، انرژی روزانه در هنگام مطالعه دارد. پس با تنظیم خواب می توانید با یک تیر چند نشان بزنید. اگر در طول روز احساس کرختی و سستی کردید به احتمال زیاد تایم خواب مناسبی ندارید. اگر در شروع مطالعه اراده کافی ندارید هم به فکر تنظیم خواب خود باشید.

خواب مناسب ارتباط زیادی به میزان ساعتی که در خواب هستید ندارد. خواب زمانی می تواند فواید خود را داشته باشد که در زمان مناسب از شب انجام شود. خوابیدن در ساعت 10 تا 2 بهترین زمان برای آرامش ذهن، تکمیل فرآیند یادگیری و… است. پس اگر می خواهید که در طول روز سرحال باشید شب زودتر بخوابید و صبح زودتر بیدار شوید.

شاید فکر کنید که اگر شب زود بخوابید بخش زیادی از تایم مطالعه خود را از دست خواهید داد. اما این یک تصور اشتباه هست! خواب مناسب باعث می شود صبح زودتر بیدار شوید و مطالعه در صبح زود بازده چندین برابر بیشتری دارد. یعنی میزان پیشروی و یادگیری در دروسی که صبح مطالعه می کنید بسیار بیشتر هست. علاوه بر آن تا ظهر می توانید به بسیاری از برنامه های خود برسید و نیازی نیست که برای جبران کم کاری ها شب را بیدار باشید. به امتحانش میارزه!

تنظیم خواب با حفظ انرژی جسمی شما در طول روز، حفظ تمرکز و افزایش یادگیری سبب می شود که مطالعه مفیدتری داشته باشید. وقتی با انرژی کافی روز خود را آغاز نمایید از طفره رفتن برای شروع دور می شوید. علاوه بر اینکه در طول روز هم کمتر دچار خستگی می شوید. تنظیم خواب شما را آماده می کند  تا تایم های اتلافی برنامه خود را هم به حداقل برسانید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *