کتابخانه خانگی شیک

کتابخانه-خانگی-شیک

کتابخانه-خانگی-شیک


کتابخانه خانگی

کتابخانه‌ های خانگی کوچک اگر به درستی چیده شوند، جزو آن دسته از چیدمان و دکوراسیونی می باشند که فضای اطراف خود و کلیت خانه را بسیار زیبا و دلنشین می‌ کنند. بنابرین دکوراسیون کتابخانه خانگی کوچک مجموعه‌ ای از هنر و ترفند هایی است که باید آن‌ ها را آموخت. طراحی کتابخانه در منزل یک کار جذاب و مفرح است که هم باعث سرگرمی شما است، هم دکوراسیون شما را بسیار زیبا می‌ کند. در این مطلب با ما و آموزش طراحی دکوراسیون کتابخانه خانگی شیک همراه باشید.

انواع مدل کتابخانه خانگی شیک

  • مدل کتابخانه توکار: همانطور که از نامش پیداست، این کتابخانه با طرح و ایده‌ی دلخواه، از قبل در دیوار تعبیه می‌شود.
  • مدل کتابخانه داربستی: قفسه‌ها در این نوع کتابخانه، بین دو اهرمی که به شکل نردبان طراحی شده‌اند، نگه‌داری می‌شوند.
  • مـدل کتابـخانه مکعبی: تقسیم به دو جهت افقی و عمودی و ساختن شکلی مکعب مانند، کتابخانه‌ی مکعبی را از دیگر مدل‌ها متمایز می‌سازد.
  • مدل کتابخانه زاویه ای: اگر به دنبال مدل کتابخانه کنج اتاق هستید این گزینه مناسب شما است. زیرا این دسته برای قرار گرفتن در گوشه‌ی اتاق طراحی و تولید شده‌اند.
  • مدل کتابخانه استاندارد: این مدل کتابخانه ها جنس و نظم مشخصی دارند. اغلب از جنس چوب و یا MDF با فضاهای مساوی، قفسه های منطبق بر هم با چهارچوب بسته از ویژگی های این مدل کتابخانه است.
  • مـدل کتابـخانه پلکانی یا تکیه گاهی: این مدل کتابخانه که با طبقات پلکانی برای تکیه دادن به دیوار طراحی شده اند، برای فضا های مدرن مناسب بوده و هر چه به طرف بالا می رود اندازه ی قفسه ها کمتر می شود.

تعادل در چیدمان کتاب ها چیست؟

در دکوراسیون کتابخانه خانگی شیک حفظ تعادل در چیدمان کتاب ها باعث ایجاد زیبایی و چیدمان بهتر می شود. برای حفظ تعادل چیدمان کتاب ها باید به ابعاد آن و تعداد کتاب ها توجه نمایید. در صورتیکه تعداد کتاب های شما کم اما مفید است باید کتاب ها را به تعداد یکسان در هر دو طرف طبقات به صورت تقارن قرار دهید تا منظم باشند. در صورتیکه تعداد کتاب های شما زیادتر است می توانید کتاب ها را با تعداد بیشتر در هر طبقه قرار دهید.

کتابخانه-خانگی

کتابخانه خانگی شیک

بهترین چیدمان کتابخانه خانگی

  1. یکی از مکان‌های مناسب برای تبدیل شدن به کتابخانه، دیوار پشت مبل است. این کار شاید باعث شود کمی مبل‌تان را جلوتر ببرید و کمی از فضای خانه‌تان را اشغال کنید اما مزایای بسیاری دارد. یکی از مزایای آن این است که اگر مستاجر باشید لازم نیست برای رنگ کردن دیوارها یا کاغذدیواری هزینه کنید و بزرگ‌ترین دیوار خانه را به این صورت می‌پوشانید.
  2. راهرو خانه ها معمولا بی استفاده هستند و با زیباتر کردن آن ها دکوراسیون خانه را شیک نشان می دهید. پس از راهرو غافل نشوید و تنها با کمک چند تخته چوب و ساختن قفسه می‌توانید آن را تبدیل به یک کتابخانه خانگی شیک زیبا و شیک کنید.
  3. فضای بین پذیرایی و نشیمن نیز یکی از بهترین مکان ها برای قراردادن کتابخانه است. در این حالت کتابخانه نقش پارتیشن یا همان تقسیم کننده فضا را دارد. یعنی با یک تیر چند نشان زدید.
  4. معمولا اتاق خواب ها یکی از بهترین مکان ها برای نصب کتابخانه می باشند زیرا خیلی از افراد دوست دارند ساعاتی روی تخت دراز بکشند و مطالعه کنند. اگر اتاق تان برای مدل های زمینی جا ندارد می توانید از مدل کتابخانه دیواری کنج و ساده استفاده نمایید.
  5. برای قرار دادن مدل کتابخانه و میز تحریر برای اتاق های دو کاربری (اتاق مطالعه و اتاق خواب) بهتر است میز تحریر خود را پشت به تخت خوابتان قرار دهید، به شکلی که به تخت خواب دید نداشته باشید. ولی اگر اتاق کوچکی دارید و فضای کافی برای این مدل را در اختیار ندارید بهتر است مدل میز تحریر دیواری کتابخانه دار خریداری کنید تا فضای کمتری را اشغال نمایید.
  6. برای نشیمن های کوچک کتابخانه های دیواری بهترین گزینه اند، می توانید آن ها را در فرورفتگی های دیوار خود قرار دهید و از تمام فضای خود استفاده ی بهنیه داشته باشید.

اصول چیدمان کتاب در کتابخانه خانگی شیک

علاوه بر محیط قرارگیری کتابخانه نحوه چیدمان آن از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا باعث ایجاد هارمونی و چیدمان اصولی آن می شود که باعث جذب افراد می شود.

چیدمان کتابخانه با دسته بندی موضوعی

یکی از ساده ترین راه های چیدمان منظم کتاب ها برای پیدا کردن راحت تر آن ها، تفکیک کتاب ها و چیدمان بر اساس موضوع آن ها است. می توان کتاب های مرتبط به یکدیگر را که در چندین نسخه چاپ شده ایند در کنار یکدیگر قرار داد و یا آن ها را طبق موضوعات مختلف  مانند آموزشی، داستانی، فلسفی، تاریخی، روانشناسی، آشپزی و … مرتب سازی نمود.

کتابخانه-خانگی

کتابخانه خانگی شیک

چیدمان کتاب بر اساس رنگ ها

یکی از بهترین راه ها جهت چیدمان کتابخانه منزل ، چیدمان بر اساس رنگ جلد کتاب هایتان می باشد. در این روش چیدمان آن رنگی و زیبا تر می شود و بیشتر جنبه تزئینی دارد تا بتوانید با دکوراسیون محیط خود تناسب رنگی را ایجاد نمایید. ممکن است کتاب های شما تنوع رنگی نداشته باشد اما می تواند به عنوان روشی برای اتاق  کودکان هم استفاده شود.

چیدمان افقی کتاب ها در کتابخانه

چیدمان افقی کتاب ها برای دکوراسیون کتابخانه خانگی شیک مناسب می باشد. در این روش بهتر است کتاب ها را از بزرگ به کوچک روی هم قرار دهید و برای زیبایی بیشتر می توانید آن ها را بر اساس رنگ بندی هم مرتب نمایید و با استفاده از لوازم دکوری مختلف در کنار یا روی کتاب ها، دکوراسیون خود را تکمیل نمایید.

چیدمان عمودی کتاب ها به ترتیب قد

چیدمان کتاب ها به صورت عمودی یکی از رایج ترین روش ها برای چیدمان کتابخانه ها می باشد. چیـدمان به صـورت عمـودی بیشتر برای مکان های اداری و رسمی پیشنهاد می شود. در این روش کتاب ها را به ترتیب قد از بزرگ به کوچک در کنار یکدیگر قرار میدهیم. ارتفاع کتاب ها باید به گونه ای باشد که بین آن و طبقات بالایی فاصله ای جهت برداشت کتاب وجود داشته باشد.

چیدمان کتاب های سنگین در دکوراسیون کتابخانه منزل

در چیدمان کتابخانه کوچک و بزرگ بهتر است کتاب های بزرگ و سنگین در طبقات پایینتر و کتاب های سبک تر و ساده تر در طبقات بالایی قرار گیرند. تا با نگاه به آن چیدمان چشم نواز تر باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *