ترفندهای چیدمان کتاب در کتابخانه

ترفندهای-چیدمان-کتاب-در-کتابخانه

ترفندهای-چیدمان-کتاب-در-کتابخانه


چیدمان کتاب در کتابخانه

اگر اهل مطالعه هستید و شخصیتی کتاب خوان دارید باید این شخصیت در هر نقطه از خانه شما نیز مشخص شود که مهمترین نکته داشتن یک کتابخانه مرتب و زیبا و تعادل در چیدمان کتاب است.

ما چند نوع چیدمان کتاب در کتابخانه داریم از جمله:

  • چیدمان موضوعی
  • چیدمان بر اساس رنگ ها
  • چیدمـان افقی کتاب ها
  • چیدمان عمودی به ترتیب قد.

شما می توانید برای اینکه کتابخانه زیباتری داشته باشید و حال خوب کتابخانه خود را افزایش دهید از وسایل دکوری، چندعکس خانوادگی،گل طبیعی و……. استفاده کنید.

همیشه هم رعایت نظم و ترتیب و استفاده از الگوهای خاص جوابگو نیست. ترکیبی از چیدمان افقی و عمودی را انتخاب کنید و این ترکیب را در یک قفسه انجام دهید. کل قفسه های کتاب را به صورت ترکیبی مرتب کنید. وقتی می خواهید کتابخانه خود را بچینید از آثار هنری غافل نشوید و حتما از آن استفاده کنید.

تعادل در چیدمان کتاب

چیدمان متقارن و نامتقارن: اگر کتابخانه منزل شما در اتاق نشیمن قرار دارد، به چند نکته توجه کنید. اگر تعداد کمی کتاب در این کتابخانه وجود دارد،آن ها باید به بهترین حالت ممکن چیده شوند پس کتاب ها را به صورت متقارن در دو طرف کتابخانه قرار دهید. مثلا در سمت چپ کتابخانه چهارکتاب و سمت راست دویا سه کتاب بگذارید.

اگر شیوه ی نامتقارن را انتخاب کردید، بهتر است الگوی تعداد کتاب ها را برای طبقه های بعدی متفاوت تر ایجاد کنید. مثلا اگر در طبقه دوم سمت راست سه کتاب قرار دادید در همان سمت از طبقه بالاتر تعداد آن را تغییر دهید. رعایت تناسب و زیبایی در کتاب ها می تواند ظاهر برازنده ای برای کتابخانه شما به همراه داشته باشد.

تعادل در چیدمان کتاب

تعادل در چیدمان کتاب

چیدمان موضوعی

اگر می خواهید کتابخانه خود را بر اساس چیدمان موضوعی بچینید، باید کتاب های نسبتا زیادی داشته باشید که موضوعات متنوعی داشته باشند. این نوع چیدمان ابتدایی ترین و ساده ترین راه برای چیدمان کتاب هست مثلا یک طبقه کتاب های شعر و دیوان های شاعران باشد،ییک طبقه رمان و …… . به این صورت خیلی راحت می توانید هر موضوع و مضمونی را که می خواهید انتخاب نمایید.

چیدمان افقی کتاب ها

زمانی که کتاب ها را به صورت افقی روی هم میگذارید، روش دیگری از چیدمان هست که بیشتر جنبه دکوری دارد چون استفاده از کتاب هایی که این گونه چیده می شوند کمی سخت است بنابراین، این شیوه کمتر استفاده می شود. اما اگر واقعا تصمیم به این نوع چیدمان دارید به این نکات توجه کنید، اگر می خواهید کتابخانه دفتر، فضای کاری و رسمی خود را چیدمان کنید، این نوع چیدمان گزینه خوبی نیست. اما در فضای خانه منعی ندارد. برای این نوع چیدمان به صورت افقی ابتدا به ابعاد کتاب ها و رنگ آن ها توجه نمایید تا شکل بهتری در چیدمان خود به دست آورید.

چیدمان بر اساس رنگ

این نوع چیدمان جذاب ترین چیدمان در کتابخانه ها است اما ممکن است کتاب هایی که شما دارید چنین تنوع رنگی برای عملی شدن این ایده نداشته باشد اما به عنوان یک گزینه قابل فکر می باشد. با این چیدمان کتاب ها علاوه بر عملکردی که دارند، جنبه دکوراتیو و تزیینی نیز می گیرند و باعث زیباترشدن فضایی که کتابخانه در آن قرار دارد نیز می شوند.

یک ایده کاربردی دیگر نیز برای چیدمان کتاب ها جداسازی در کتابخانه است. این جداسازی فقط به معنای جداسازی موضوعی نیست، ایجاد یک کتابخانه مخصوص برای هر موضوع است که البته اگر امکاناتش را داشته باشید.

اگر کتاب های نفیس و عتیقه دارید بهتر است آن ها را از دیگر کتاب ها جدا کنید چون از نظر ظاهری و شکل جلد متفاوت است و هم نیاز به دقت بیشتر در نگهداری دارد.

در زمان چیدمان کتاب ها بر اساس رنگ از اشیا ست و هم رنگ استفاده کنید.

چیدمان-بر-اساس-رنگ 

چیدمان بر اساس رنگ

چیدمان بر اساس قد

بهترین روش چیدمان کتاب ها، چینش عمودی کتاب ها بر اساس قد از بزرگ به کوچک است. به این صورت که کتاب های بزرگتر را در سمت راست و کتاب های کوچک را در سمت چپ قرار دهید. کتابخانه ای نگیرید که خیلی بلند باشد که برای استفاده طبقات بالای آن دچار مشکل شوید. کتابخانه ها معمولا باید 40 سانتی متر از سقف فاصله داشته باشد.

همیشه لازم نیست که قفسه کتاب خلوت باشد. کتاب های کم و پراکنده ای در کتابخانه قرار داده شود تا شیک به نظر برسد.

اگر می خواهید کتابخانه شما طرحی ساده و شیک داشته باشد، از جلدهای یکسان می توانید استفاده کنید. اگـر میخواهید کتابخانه ی خود را در فضای اتاق برجسته نمایید، می توانید دیوار پشت قفسه های کتاب را رنگ کنید. اگر کتابخانه ای که دارید دیوار پشتی ندارد، دیوارهای داخلی آن را رنگ کنید.

استفاده از کاغذ دیواری هایی با رنگ ها و الگوهای برجسته در دیوار پشتی کتابخانه نیز می تواند بسیار جذاب باشد.

6 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *