کتابخانه اتاق کودک

کتابخانه اتاق کودک

کتابخانه اتاق کودک


طراحی کتابخانه در اتاق کودک

کتابخانه اتاق کودک می تواند جاذبه های مختلفی داشته باشد تا هم کودک به فضایی که به او اختصاص داده شده علاقه پیدا کند و هم اینکه دکوراسیون کاملی داشته باشد. از جمله این جاذبه ها می توان به کتابخانه اشاره نمود. تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که فرزندانتان را از همان کودکی به سمت کتاب خوانی سوق دهید تا در آینده به نفع خود از این عادت نهایت استفاده را ببرند؟ مطالعه و تحقیق از جمله ویژگی های انسان های فرهیخته و اهل تفکر می باشد. پس چه بهتر که این ویژگی مثبت و کاربردی را از دوران کودکی در فرزندانمان پرورش دهیم.

جدا از مورد ذکر شده در فوق وجود کتابخانه در اتاق کودکانی که به تازگی وارد محیط مدرسه شده اند نیز می تواند ایده مناسب و کارامدی باشد. به این ترتیب هم اتاق خواب با کتاب های مدرسه شلوغ و نامرتب نمی شود و هم اینکه کودکتان نحوه نگهداری از کتاب هایش را یاد می گیرد. اما چطور باید کتابخانه را به یک عنصر جذاب و دوست داشتنی برای فرزندتان تبدیل کنید؟ تنها با استفاده از ایده هایی ساده میتوانید بر زیبایی اتاق فرزندتان و همچنین علاقه او به این بخش از اتاق بیفزایید.

کتابخانه اتاق کودک

کتابخانه اتاق کودک

توجه به چند نکته برای طراحی کتابخانه اتاق کودک

قبل از اینکه به فکر طراحی کتابخانه اتاق کودک باشید، باید چند نکته را به خاطر بسپارید.

به یاد داشته باشید که ظاهر هر کتابخانه باید با سن کودکتان متناسب باشد تا منجر به جلب توجه و علاقه او گردد. تمامی کودکان وسایل رنگی و فانتزی را دوست دارند. پس دور کتابخانه های ساده با رنگ هایی خنثی و بی انرژی را خط بکشید. همچنین به یاد داشته باشید که طراحی کتابخانه به گونه ای باشد که کودکتان توانایی دسترسی به آنها را داشته باشد. به بیان واضح تر چیدمان کتاب ها به گونه ای نباشد که او فکر کند برای دسترسی به آنها همواره به کمک بزرگتر خود احتیاج دارد.

سعی کنید کتابخانه را در قسمت کناری و به اصطلاح دنج اتاق جای دهید تا فرزندتان به هنگام ورق زدن کتابها و یا خواندن آنها احساس راحتی کند.

استفاده از کتابخانه های پیش ساخته

شاید بهترین گزینه برای طراحی کتابخانه اتاق کودک استفاده از کتابخانه های از پیش ساخته شده باشد. دلیل چنین امری این است که اینگونه کتابخانه ها دارای شکل و شمایلی فانتزی و در عین حال ساده بوده که مناسب با قد و سن کودکان خردسال طراحی شده است.

برخی از این کتابخانه ها در قالب اشکال حیوانات و اسباب بازی های گوناگون طراحی شده اند که قابلیت قرار دادن تعدادی کتاب را به شما می دهند. همچنین چوب بکار رفته در آنها سبک بوده و طراحی آنها نیز به گونه ای صورت گرفته که هیچ خطری سلامت کودک شما را تهدید نمی کند. یعنی فاقد درهای شیشه ای و قفسه های جدا شونده هستند.

به یاد داشته باشید که کتابخانه های پیش ساخته شده دارای انواع گوناگونی بوده و شما باید با توجه به نیازی که دارید بهترین آنها را انتخاب کنید. برخی از آنها به صورت قفسه هایی به دیوار نصب می شوند و برخی دیگر تنها باید بر روی زمین قرار بگیرند.

کتابخانه اتاق کودک

کتابخانه اتاق کودک

استفاده از شلف در اتاق کودک

اگر می خواهید فرزند خردسالتان را با کتاب خواندن آشنا کنید و همچنین تمایل دارید که او به هنگام استفاده از کتاب هایش استقلال داشته باشد، بهتر است تا زمانی که کمی بزرگتر می شود و قد او رشد می کند، از انواع شلف های زمینی و یا دیوارکوب به عنوان طراحی کتابخانه اتاق کودک استفاده کنید تا امکان دسترسی به کتاب هایش را داشته باشد. همچنین می توانید علاوه بر کتاب های رنگارنگ و کودکانه از تعدادی عروسک های ساده و فانتزی نیز جهت جذابیت بخشیدن به این قبیل شلف ها استفاده کنید.

کتابخانه برای دانش آموزان

شاید بهترین گزینه برای طراحی کتابخانه اتاق کودک استفاده از کتابخانه های از پیش ساخته شده باشد. دلیل چنین امری این است که اینگونه کتابخانه ها دارای شکل و شمایلی فانتزی و در عین حال ساده بوده که مناسب با قد و سن کودکان خردسال طراحی شده اند. برخی از این کتابخانه ها در قالب اشکال حیوانات و اسباب بازی های گوناگون طراحی شده اند که قابلیت قرار دادن تعدادی کتاب را به شما می دهند. همچنین چوب بکار رفته در آنها سبک بوده و طراحی آنها نیز به گونه ای صورت گرفته که هیچ خطری سلامت کودک شما را تهدید نمی کند. یعنی فاقد درهای شیشه ای و قفسه های جدا شونده می باشند.

به یاد داشته باشید که کتابخانه های پیش ساخته شده دارای انواع گوناگونی بوده و شما باید با توجه به نیازی که دارید بهترین آنها را انتخاب نمایید. برخی از آنها به صورت قفسه هایی به دیوار نصب می شوند و برخی دیگر تنها باید بر روی زمین قرار بگیرند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *