ابعاد یک کتابخانه استاندارد

ابعاد یک کتابخانه استاندارد

ابعاد یک کتابخانه استاندارد


کتابخانه خانگی

اغلب شیفتگان کتابی که ما می شناسیم رویای داشتن فضایی را دارند که بتوانند در آنجا با یک کتاب خوب از دنیا و های و هوی آن دور بمانند. هرچند که ممکن است کتابخانه ها مانند تکه ای از گذشته به نظر برسند، با وجود آن دلیلی ندارد که نتوانید یکی از این مکان های رویایی را در خانه خود ایجاد نمایید. از آنجا که این فضاها بسیار شخصی هستند، بسیاری از طراحی ها تنها محدود به سلیقه شما مطرح می شود و شما باید با توجه به سلایق و علایق خود گام بردارید. اما در اینجا نکاتی وجود دارد که به شما اطمینان می دهد کتابخانه شما از نظر عملکرد در بهترین حالت خود قرار دارد. انتخاب ابعاد کتابخانه مناسب برای فضای اتاق نشیمن از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. بنابراین، هنگام انتخاب بهترین رنگ که حس زنده بودن را به فضا می بخشد ابعاد ساخت کتابخانه فضای زندگی را نیز در نظر بگیرید.

انتخاب فضای کتابخانه

شما در ابتدا باید در نظر داشته باشید که در چه مکانی از کتابخانه می خواهید استفاده نمایید و این مسئله بسیار مهمی می باشد. بین کتابخانه ای که در اتاق نشیمن استفاده می کنید و کتابخانه ای که در اتاق نوجوان قرار می دهید تفاوت هایی وجود دارد. برای اتاق نوجوان، مدل های مجموعه ای اتاق ممکن است کافی باشد. اگر به فکر یک کتابخانه در اتاق خواب خود هستید، می توانید هر طرحی را انتخاب نمایید زیرا این فضا به شما تعلق دارد. شما می توانید قفسه کتاب و سیستم های کتابخانه مدرن را برای اتاق نشیمن انتخاب نمایید، یا می توانید کتابخانه خود را به عنوان یک عنصر تزئینی و با عملکرد کاربردی آن مورد استفاده قرار دهید. شما می توانید ابعاد کتابخانه خود را کوچک انتخاب کرده و در گوشه ای کوچک از دکوراسیون اتاق پذیرایی خود قرار دهید.

ابعاد یک کتابخانه استاندارد

ابعاد یک کتابخانه استاندارد

استاندارد مواد کتابخانه

اگر می خواهید کتابخانه شما از یک ماده طبیعی باشد، استفاده از چوب طبیعی در قفسه های آن مهم هست. اگر یک کتابخانه چوبی می خواهید، می توانید از هر چوب طبیعی به دلخواه خود با توجه به رنگ استفاده نمایید. برای مدل های اقتصادی تر کتابخانه، می توانید از کتابخانه ام دی اف  یا نئوپان استفاده کنید. توجه داشته باشید که قفسه های کتابخانه لوازم کم ارزشی نیستند و با انتخاب درست متریال و ابعاد کتابخانه سالها می توان از یک مدل کتابخانه با کیفیت استفاده کرد.  به همین دلیل، قطعات فلزی مدلهای کتابخانه فلزی مورد استفاده در سیستم کتابخانه باید با رنگهای الکترواستاتیک رنگ آمیزی شوند.

ابعاد کتابخانه استاندارد

قفسه‌ های کتاب در خانه‌ های امروزی همه کاره‌اند و در سبک های مختلف وجود دارد. از کتابخانه علاوه بر قفسه کتاب می توان به عنوان ویترین آثار هنری و دکوری یا جدا کننده‌ی فضا نیز استفاده کرد.

در طراحی کتابخانه ابتدا کاربرد بخش های مختلف آن را مشخص نمایید، سپس سایز فضای موجود را تعیین کنید. از همه مهمتر به فاصله میان قفسه ها توجه کنید.

ابعاد یک کتابخانه استاندارد

ابعاد یک کتابخانه استاندارد

ارتفاع  استاندارد کتابخانه

ارتفاع کتابخانه برای دسترسی راحت (یعنی یک فرد با قامت متوسط بتواند به راحتی به تمام قفسه‌ها دسترسی داشته باشد) 190 ‌‌سانتی‌متر است. کتابخانه های کوتاه یا دیواری ارتفاعی معادل 70 تا 130  ‌سانتی‌متر دارند.

ارتفاع طبقات کتابخانه

ارتفاع طبقه کتابخانه بطور کلی بین 18 تا 38 ‌سانتی‌متر است. که ارتفاع 25 تا 30 سانتی متری، برای سنگین نشدن کتابخانه و دسترسی آسان به طبقات، مناسب است.

عرض  استاندارد کتابخانه

عرض کلی کتابخانه محدودیتی ندارد اما عرض ستون‌ها و طبقات کتابخانه برای جلوگیری از خم شدن یا به اصطلاح شکم دادن مهم است. عرض مناسب هر طبقه کتابخانه ای با عمق 22 بین 50 تا 80 ‌‌سانتی‌متر است. هر چه بار طبقه سنگین‌تر باشد عرض آن کمتر می‌شود تا از شکم دادن جلوگیری شود.

عمق استاندارد کتابخانه

درحالت عادی و استاندارد این عمق معادل 20 تا 30 ‌سانتی‌متر است که ایده آل ترین اندازه عمق 22 سانتی متر می باشد.

برای حفظ تعادل کتاب‌خانه و جلوگیری از افتادن آن، بهتر است طبقات کم ارتفاع در بالای کتابخانه و طبقات مرتفع در پایین آن طراحی شوند.

ابعاد کتابخانه و سیستم های قفسه ای برای فضاهای باریک

سیستم های قفسه ای مدرن برای فضاهای باریک بسیار ایده آل هستند. در فضاهای بزرگ، سیستم های قفسه ای ساده و ظریف می توانند فضاهای غیرضروری را در فضا ایجاد کنند، بنابراین می توانید از یک مدل دقیق استفاده کنید که شامل طرح هایی مانند قفسه ها، میز کار و … در این مناطق است. اگر یک قفسه کتاب بزرگ خریداری کرده اید که یک دیوار اتاق را پوشانده است، مطمئن شوید که رنگ بدنه آن با دیوار شما هماهنگی داشته باشد تا فضا را کوچکتر از آنچه در آن است نشان ندهد. مدل هایی با پوشش قفسه دار می توانند در فضاهای روزمره مانند فضاهای باریک و اتاق نشیمن با اندازه های بسیار متنوع مانند باریک ، عریض ، مینی استفاده شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *