کتابخانه خانگی مناسب خانه های کوچک

کتابخانه مناسب خانه های کوچک

کتابخانه مناسب خانه های کوچک


کتابخانه مناسب خانه های کوچک

تصوری که همه از کتابخانه دارند یک شی جاگیر و حجیم هست که هیچ زیبایی برای خانه ندارد. اما خوشبختانه انواع مدل های زیبا و مدرن برای کتابخانه وجود دارد که علاوه بر نگهداری از کتاب ها می توانید از آن به عنوان یکی از وسایل کاربردی دکوراسیون منزل به شمار آورد که جلوه ای خاص و لوکس به محیط میبخشند.

اگر به مطالعه و نگهداری کتاب های مفید در منزل علاقه مند دارید بهتر است در فضای اتاق نشیمن و اتاق خواب یا اتاق کار قفسه کتاب شیک و مدرنی را نصب نمایید. توجه داشته باشید که در قفسه کتاب علاوه بر قرار دادن کتاب های مختلف می توانید مانند شلف دیواری وسایل دکوری و تابلوهای تزیینی و … را هم قرار دهید. قفسه های کتاب در طرح های زمینی و دیواری طراحی می شوند.

انواع مدل های کتابخانه خانگی برای خانه های آپارتمانی

بر خلاف تصور خیلی از مردم تنوع کتابخانه های خانگی مخصوص خانه های کوچک بسیار زیاد است. به طوریکه این مدل ها را می توانیم در دسته های متفاوتی تقسیم بندی نماییم. اما طبق تحقیقات می توانیم تفاوت عمده مدل های کتابخانه ها را در دو گروه جنس کتابخانه و طراحی کتابخانه از هم جدا نماییم. در ادامه با زیر گروه های این دو دسته بیشتر آشنا می شویم.

 کتابخانه مناسب خانه های کوچک

کتابخانه مناسب خانه های کوچک

1. انواع کتابخانه ها از نظر جنس و متریال

کتابخانه ها عمدتا در بازار از متریال هایی مثل چوب، ام دی اف، فلز و… تولید می گردند. در ادامه با مهم ترین متریالی که می توانیم در ساخت کتابخانه بکار ببریم اختصارا آشنا می شویم.

کتابخانه خانگی ام دی اف

توصیه می شود برای فضای های کوچک به خصوص آپارتمان ها از کتابخانه خانگی از جنس ام دی اف استفاده شود، کتابخانه های ام دی اف را به دو دلیل پیشنهاد می دهیم، اول این که این کتابخانه ها در مقایسه با سایر انواع مدل کتابخانه ها مانند کتابخانه چوبی قیمت تمام شده مناسب تری دارند. همچنین چون ام دی اف فرآورده ای از چوب هست، دارای مقاومت و آستانه تحمل وزن بالایی نیز دارد.

کتابخانه های چوبی

چوب یک متریال لوکس و قدیمی اما هنوز هم خلاقانه محسوب می شود. که شما برای زیباتر کردن دکوراسیون خانه خود می‌توانید از انواع مدل کتابخانه چوبی، استفاده نمایید تا خانه ای با دکور لوکس و خلاقانه داشته باشید.

برای مثال قرار دادن کتابخانه ای چوبی با طرح ساده یا نقاشی شده در زمینه دیوار رنگ روشن، ترکیبی بسیار زیبا و قابل توجهی را بروی دیوار خانه شما ایجاد می کند. اما به این نکته هم باید توجه کرد که کتابخانه های چوبی از نظر قیمت شاید اقتصادی نباشند.

کتابخانه های فلزی

اولین و مهم ترین چیزی که توجه کاربران را در انتخاب کتابخانه های فلزی به خود جلب می نماید، مقاوم بودن در برابر ضربه یا تغییر شکل است. فلزات می توانند به تنهایی در ساخت محصولاتی همچون کتابخانه خانگی مورد استفاده قرار گیرند که در این حالت قیمتی بسیار مناسب تر از محصولات چوبی دارند.

اما با توجه به ماهیت سخت و سرد فلزات، نمی توان از جهت طراحی های متنوع در آنان انتظار زیادی داشت. گفته می شود این سری از محصولات با خنکی قابل توجه در فضا، برای افرادی که طبعی گرم دارند یک انتخاب دلچسب محسوب می شود.

 کتابخانه مناسب خانه های کوچک

کتابخانه مناسب خانه های کوچک

2. انواع کتابخانه ها از نظر طراحی و شکل ظاهری

تنوع کتابخانه های خانگی از نظر طراحی زیاد هست به همین دلیل در ابتدا به معرفی چند سبک طراحی کاربردی برای خانه های کوچک میپردازیم. لطفا در ادامه با ما همراه باشید.

  • کتابخانه های توکار با طرح و ایده قبلی بر روی دیوار جاسازی و نصب  می شوند.
  • کتابخانه های زاویه ای دسته از کتابخانه ها برای جاسازی در یک گوشه از اتاق هستند.
  • کتابخانه های مکعبی به هر دو جهت افقی و عمودی تقسیم شده اند و یک قطعه مکعب مانند را تشکیل می دهند.
  • کتابخانه های پلکانی برای نصب بر روی دیوار طراحی شده اند، اغلب به صورت طبقات پلکانی هستند که به تدریج از پایین به بالا از سایزشان کاسته می شود.

بهترین فضا ها برای قرارگیری کتابخانه در خانه های کوچک

  1. راهرو معمولا فقط محل گذر است و قسمتی از متراژ خانه را هدر می‌دهند. این راهروی بلا استفاده را تنها با کمک چند تخته چوب و ساختن قفسه می‌توان تبدیل به یک کتابخانه خانگی زیبا و شیک نمود.
  2. یکی دیگر از مکان هایی مناسب برای تبدیل شدن به کتابخانه، دیوار پشت مبل می باشد. این کار شاید باعث شود کمی مبل تان را جلوتر قرار دهید و کمی از فضای خانه تان را اشغال نمایید اما مزایای بسیاری دارد. یکی از مزایای آن این است که اگر مستاجر باشید لازم نیست برای رنگ کردن دیوارها یا کاغذدیواری هزینه کنید و بزرگ ترین دیوار خانه را به این صورت می پوشانید.
  3. اتاق خواب خانه معمولا یکی از بهترین مکان ها برای نصب انواع کتابخانه های دیواری می باشد. بسیاری دوست دارند ساعاتی روی تخت دراز بکشند و مطالعه کنند. پس چه بهتر که یک کتابخانه دنج در این اتاق طراحی نمایید. حتی اگر اتاقتان جا ندارد می‌توانید از قسمت بالای دیوار اتاق تان استفاده کنید و از انواع کتابخانه و شلف دیواری استفاده نمایید.
  4. مرز بین نشیمن و پذیرایی نیز یکی از بهترین مکان ها برای قراردادن کتابخانه هست. در این حالت کتابخانه نقش پارتیشن یا همان تقسیم کننده فضا را دارد.
  5. برای نشیمن های کوچک کتابخانه های دیواری بهترین گزینه هست، می توانید آن ها را در فرورفتگی های دیوار خود قرار دهید و از تمام فضای خود استفاده ی بهنیه داشته باشید.
  6. اگر اتاق شما دو کاربری است یعنی به نحوی هم اتاق خواب شماست و هم اتاق مطالعه، بهتر است میز تحریر خود را پشت به تخت خوابتان قرار داده، به شکلی که به تخت خواب دید نداشته باشید. اگر این امکان را به خاطر کمبود فضا ندارید، لازم نیست نگران باشید، می توانید از انواع میز تحریر دیواری کتابخانه دار که کمترین فضا را اشغال می کند و به دیزاین اتاق خوابتان کمک می کند استفاده نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *