ایده هایی جذاب برای طراحی کتابخانه مدرن

طراحی کتابخانه مدرن

طراحی کتابخانه مدرن


اگر علاقه زیادی به خواندن کتاب دارید، حتما با مشکل کمبود جا برای نگهداری کتاب هایتان مواجه هستید. بهترین گزینه برای مقابله با این مشکل تهیه یک کتابخانه مدرن خانگی است. اما آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که کتابخانه تان هم می تواند نقشی اساسی در دکوراسیون خانه‌ شما ایفا کند و طراحی کتابخانه چقدر مهم است؟ می شود از انواع کتابخانه ها مانند کتابخانه های راهرویی، کتابخانه های جعبه ای، یا قفسه های سیمی، قفسه های نورپردازی شده یا … استفاده نمود. طراحی کتابخانه مدرن به گونه ای هست که هم به خانه شما جلوه می دهد و هم فضایی برای نگهداری کتاب هایتان فراهم می نماید. در این مطلب شما را با چند ایده‌ جذاب و جدید برای طراحی کتابخانه مدرن آشنا خواهیم کرد. شاید برای کتابخانه بعدی تان بتوانند الهام ببخشد.

از کف تا سقف!

استفاده از کتابخانه هایی که از کف اتاق شروع شده و تا سقف (یا حداقل تا نزدیک سقف) ادامه پیدا می‌کنند راهی خلاقانه برای جلوه بخشیدن به اکثر اتاق های خانه شماست. این کتابخانه ها معمولا قفسه های بزرگ و متعددی دارند و می توان به راحتی با تغییر محتوای درونی قفسه ها، حال و هوایشان را عوض نمود.

از طرفی در کنار کتاب می توان از چیزهای دیگری هم برای تزئین و جلوه بخشیدن به کتابخانه استفاده نمود. در اتاق های نشیمن کوچک، اتاق‌ خواب های با زیربنای کم و حتی در دفاتر کاری که چندان بزرگ نیستند می توان با استفاده از این کتابخانه ها فضای مرده عمودی اتاق را زنده کرد و حداکثر استفاده را از محیط نمود.

کتابخانه‌های تمام قد به درد اتاق های کوچک می خورند تا بیشترین استفاده از فضا شود.

طراحی کتابخانه مدرن

طراحی کتابخانه مدرن

کتابخانه مدرن و کتابخانه‌های جعبه‌ای

کتابخانه های جعبه ای به خاطر ساختار ماژولارشان، تطبیق پذیری با همه فضاها و اینکه به راحتی می توان آن ها را جابه‌جا نمود، در بین کتابخانه مدرن از محبوبیت خاصی برخوردارند. کتابخانه‌های جعبه ای از مجموعه قفسه های جعبه مانندی ساخته شده اند که می توانند با ساختاری منظم یا نامنظم کنار هم قرار بگیرند.

به عنوان یک تکنیک برای تزئین کتابخانه های جعبه ای به استفاده از فضای منفی در طراحی توجه نمایید. برای این کار می توانید عمدا بعضی از جعبه ها را خالی بگذارید. این کار را می توان هم به صورت منظم و هم به صورت نامنظم انجام داد.

کتابخانه های جعبه ای به خاطر ساختار ماژولارشان برای اجاره نشین ها و افرادی که مرتب خانه شان را عوض می نمایند مناسب می باشد.

کتابخانه مدرن و تقسیم‌کننده های کاربردی

قفسه های کتابی که به عنوان تقسیم کننده فضای محیط یا پارتیشن مورد استفاده قرار می گیرند روزبه روز محبوب‌ می گردند. در این قفسه ها برای اینکه جلوی امواج نور گرفته نشده و قسمت های جدا شده‌ اتاق با مشکل کم‌نوری مواجه نشوند بار دیگر بهتر است بعضی از قفسه‌ها را خالی بگذارید.

باقی قفسه ها را هم می‌توانید با وسایل تزئینی، گیاهان آپارتمانی و یا فقط با کتاب پر نمایید. با جابه جا کردن محتویات قفسه ها یا تغییر وسایل تزئینی خیلی راحت می توانید نمای کتابخانه را تغییر دهید.

کتابخانه های تقسیم کننده هم می توانند کتاب ها و لوازم تزئینی شما را نگهداری کنند و هم فضاهای بزرگ بدون دیوار را به قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم کنند.

طراحی کتابخانه مدرن

طراحی کتابخانه مدرن

کتابخانه مدرن و قفسه های نورپردازی شده

در تزئین قفسه های کتابخانه تنها نکته‌ مهم این نیست که آن ها را از کتاب و وسایل تزئینی پر کنید. نورپردازی در ظاهر قفسه ها نقش مهمی را ایفا می کند. امروزه استفاده از رشته های LED برای نورپردازی کتابخانه رواج فراوانی دارد. هنگام نورپردازی به هماهنگی نور با استایل انتخابی کتابخانه تان دقت نمایید و مد نظر داشته باشید که این نورپردازی بخش های محبوبِ کتابخانه‌ شما را بیشتر به چشم بیاورد. این نکته را هم فراموش نکنید که تاریک باقی گذاشتن برخی قفسه ها می تواند به اندازه قفسه های روشن و نورپردازی شده تاثیرگذار و زیبا باشد.

کتابخانه های زیر پله ای

معمولا در خانه ها از زیر پله ها استفاده چندانی نمی کنند، در حالی که این مکان ها می توانند در دکوراسیون و جلوه بخشیدن به خانه شما نقش بزرگی ایفا نمایند. کتابخانه های زیر پله ای نوعی از کتابخانه مدرن هستند که مدتی است رواج یافته اند. این کتابخانه ها به شما کمک می کنند تا از مرده ترین فضای خانه برای نگهداری کتاب‌ها و زینت بخشیدن به محیط زندگی‌تان استفاده نمایید.

فضای خالی مازاد زیر راه‌پله ها محل بسیار مناسبی برای زیباتر کردن خانه با قراردادن لوازم تزئینی، آکواریوم و به خصوص یک کتابخانه جذاب است.

طراحی کتابخانه مدرن

طراحی کتابخانه مدرن

کتابخانه‌های راهرویی

در خانه ها معمولا دیوار راهرو‌ها بلا استفاده می مانند. شما می توانید از دیوارهای راهروهایتان به عنوان قفسه کتابخانه های راهرویی استفاده نمایید و ظاهری شیک و مدرن به خانه تان ببخشید.

کتابخانه‌های راهرویی بهتر است درون دیوار تعبیه گردند تا عرض راهرو را کاهش ندهند.

کتابخانه‌ در آشپزخانه

خیلی از افراد تصور می کنند که آشپزخانه فقط محلی برای نگهداری وسایل آشپزی و خورد و خوراک هست. اما ایده‌ های جذابی برای جاسازی کتابخانه درون آشپزخانه ها وجود دارد که می تواند ظاهر آشپزخانه شما را متحول کند. این کتابخانه ها برای نگهداری مجلات و کتاب های مربوط به آشپزی بسیار مناسب می باشد، چون حین آشپزی به راحتی می توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

طراحی کتابخانه مدرن

طراحی کتابخانه مدرن

کتابخانه‌های زیر صندلی

یکی از ایده‌های خلاقانه برای ساخت کتابخانه، استفاده از فضای زیر صندلی‌ها می باشد. زیر صندلی ها و پایین پنجره ها می توانند مکانی مناسب برای جاسازی یک یا چند قفسه جمع و جور کتاب باشد. البته الزامی نیست حتما درون این قفسه ها کتاب بگذارید، بلکه با گذاشتن وسایل تزئینی در کنار کتاب می توانید خانه‌تان را دل نشین کنید.

جمع‌بندی

کتابخانه‌ها از آن دسته المان هایی هستند که علاوه بر کارآیی عادی شان که نگهداری کتاب هاست، می توانند به عنوان وسیله ای برای تزئین خانه نیز به کار برده شوند. برای داشتن یک کتابخانه مدرن لازم نیست الزاما سراغ طرح های عجیب و غریب و پیچیده بروید. بلکه با اندکی خلاقیت و استفاده از مصالح جدید می توان کتابخانه ای متفاوت و جذاب برای خانه طراحی کرد. کتابخانه‌ای که هم به خانه‌تان جلوه ببخشد و هم سرپناهی برای کتاب‌هایتان فراهم نماید.

  • فضاهای خالی بدون کاربرد بهترین مناطق برای قرار گرفتن جعبه های کتاب در خانه هستند.
  • از فضاهای کوچک استفاده نمایید، لازم نیست همیشه به دنبال یک فضای بزرگ و کتابخانه‌ای جاگیر باشید.
  • اگر قصد دارید کتابخانه شما جلوه‌ی زیبایی بدهد از نورپردازی آن غافل نشوید.
  • در صورتی که در محل زندگی شما خاک زیادی روی وسایل می‌نشیند از کتابخانه‌های شیشه‌دار برای محافظت از کتاب‌ها استفاده کنید.
  • المان‌ها، لوازم تزئینی و عروسک‌های ساخته شده بر اساس شخصیت‌های کتاب‌ها می‌تواند در کنار کتاب‌ها، جلوه زیبایی به کتابخانه شما بدهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *